CKV dag

 

Op 28 maart werd er een CKV dag georganiseerd. Bij deze dag mochten wij kennis maken met improvisatietheater en met gamedesign .

Improtheater:

Het eerste dagdeel kregen we een workshop improvisatie. We begonnen de les met een klein stukje uitleg wat het precies is en waar het gebruikt wordt etc. Na een kwartiertje begonnen we de les, hierbij moesten we als eerst kriskras door elkaar lopen. Elke keer als de docent een nummer zei moesten wij de beweging die aan dat nummer was gekoppeld uitvoeren. Dit had weinig te maken met improtheater en dus moesten we i.p.v. een beweging de emotie uitbeelden die docent riep. Deze oefening was vooral efficiënt, zodat niemand zich zou schamen bij bepaalde opdrachten.

Toen moesten we tweetallen maken. In de tweetallen moesten we om en om een cijfer zeggen. Dit was heel makkelijk, en om het wat moeilijker te maken moest je i.p.v. een nummer een beweging uitbeelden. Hierdoor kwam al gauw chaos in het “tellen”.

Na de warming up begonnen we aan de improvisatie opdrachten. Zo hebben we “”de diavoorstelling” en “de bus der emoties” gedaan. Bij de diavoorstelling zei de docent een situatie en vertelde daar een verhaal bij. Tijdens dat verhaal liet hij “dia’s” zien die wij moesten uitbeelden. Bij de bus der emoties was het de bedoeling dat er telkens iemand een bepaalde emotie zou dragen. Als diegene dan in “de bus” (een rij met stoelen)  kwam moest iedereen in de bus die emotie overnemen.

 

Gamedesign:

We begonnen deze workshop met een uitgebreide theorie. Zo leerde we hoe een spel opgebouwd was, van hele simpele games tot hele mooie games. We leerde verschillende beelden in de games, zo hebben sommige games dat je het van boven af ziet en het “frame” niet veranderd (single frame), en andere zijn weer veel ingewikkelder. De theorie werd uitgelegd doormiddel van een aantal games.

Na het theorie gedeelte moesten we onze eigen “game” ontwerpen. We moesten op een magneet bord een route uitzetten die het karakter moest afleggen om het level te halen. Toen iedereen dit had gedaan bleven van de 4 personen in je groepje 2 bij het spel, als computer, en de andere 2 moesten alle andere spellen af. Halverwege moest je omwisselen zodat beide tweetallen zowel computer als gamers zijn geweest.  

 

Mijn mening:

Ik vond het een hele leuke dag, waarin ik veel geleerd heb. Het beste is de improtheater mij bijgebleven, omdat ik deze workshop leuker vond. Dit kwam voornamelijk omdat het heel veel doen was, terwijl de gamedesign aanzienlijk meer theorie was dan praktijk.